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Cris Derksen 04 credit Tanja Tiziana LR.

Brian Current

The River of Light

The River of Light

multi-movement cycle for soloists, choir and orchestra

cycle en plusieurs mouvements pour solistes, choeur et orchestre

The River of Light is a multi-movement cycle for soloists, choir and orchestra. The music is about transcendence and is based on the texts of writers for from various traditions (Jewish, Chinese, Indigenous Canadian, Secular, Christian, Islamic and Hindu) that describe mystical journeys towards an exalted state. The premiere performance was by the Vancouver Bach Choir and Orchestra at the Vancouver Opera Festival on May 3 of 2019, conducted by Leslie Dala. The cycle is modeled on the religious oratorios of the past while celebrating the diverse beliefs of the urban communities of North America today. The work is inspired by Dante's vision in the Paradiso where he enters the glowing core of heaven and declares: “And I saw a light in the form of a river, radiant as gold,”. Canadian writers from diverse backgrounds were asked: “What do you have in your tradition that resembles Dante’s vision?” and each has produced a beautiful text based on early scriptures and beliefs from their respective traditions. The goal of the oratorio is not only to create a musical journey through these wonderful texts, but also to show that no matter where we come from, or to whom we pray to, a profound fascination with transcendence into light permeates nearly all our religious beliefs and unites us.

The River of Light est un cycle en plusieurs mouvements pour solistes, chœur et orchestre. La musique porte sur la transcendance et s'inspire de textes d'auteurs de diverses traditions (juive, chinoise, autochtone canadienne, laïque, chrétienne, islamique et hindoue) qui décrivent des élans mystiques vers l’état d’exaltation. La première représentation a été donnée par le Vancouver Bach Choir and Orchestra au Vancouver Opera Festival le 3 mai 2019, sous la direction de Leslie Dala. Le cycle prend pour modèle les oratorios religieux du passé tout en célébrant les diverses croyances des communautés urbaines actuelles d'Amérique du Nord. L'œuvre s'inspire de la vision du Paradis de Dante, où il pénètre dans le noyau incandescent du ciel et déclare : « Et je vis une lumière qui avait la forme d’une rivière, rayonnante comme l'or ». On a posé à des écrivains canadiens de divers horizons la question suivante : « Qu’y a-t-il dans votre tradition qui ressemble à la vision de Dante ? » et chacun a livré un texte magnifique basé sur les écritures et croyances anciennes de leurs traditions respectives. L'oratorio n’a pas été conçu dans le seul but de créer un voyage musical à travers ces merveilleux textes, mais aussi pour montrer que, peu importe d'où nous venons, ou qui nous prions, une profonde fascination pour la transcendance vers la lumière imprègne presque toutes nos croyances religieuses et nous unit.

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EPK

SPECS

Duration:

70'

Movements:

Part I: The Heavenly Halls
Part II: Heaven’s Eye
Part III: Naka
Part IV: If Love is Woe
Part V: Magnificat
Part VI: Light Upon Light
Part VII: Three Fires: Agni, Indra, Surya, Three Rivers of Light

All movements are also designed to stand on their own.

I: The Heavenly Halls
II: Heaven’s Eye
III: Naka
IV: If Love is Woe
V: Magnificat
VI: Light Upon Light
VII: Three Fires: Agni, Indra, Surya, Three Rivers of Light

Tous les mouvements sont également conçus pour pouvoir être joués séparément.

Roles:

Instrumentation:

Soloists: sop.ten.nar
SATB - 2(II=pic).2(II=ca).2(II=bcl).2(II=cbsn) - 2.2.2.0 - 3perc. - harp - pno - strings

Soloists: sop.ten.nar
SATB - 2(II=pic).2(II=ca).2(II=bcl).2(II=cbsn) - 2.2.2.0 - 3perc. - harp - pno - cordes

Tech:

Slight amplification is intended for the Tenor in Mvt 1 and Delay Pedal and amplification for Soprano in Mvt 4.

Une légère amplification est prévue pour le ténor dans le premier mouvement et une pédale de retard et amplification pour la soprano dans le quatrième.

Language:

BACKGROUND

Date of composition:

2019

Commissionner:

Part I: Montreal Symphony Orchestra and Chorus as winner of Azrieli Commissioning Prize
Part II: Vancouver Opera and Vancouver Bach Choir with support from the Fromm Foundation at Harvard University
Part III: Canadian Opera Company Orchestra, 21C Festival and Koerner Hall, sponsored by Kris Vikmanis and Denny Creighton
Part IV: Vancouver Opera and Vancouver Bach Choir
Part V: The Ora Singers (UK)
Part VI: Vancouver Opera and Vancouver Bach Choir
Part VII: Vancouver Opera and Vancouver Bach Choir

Partie I: Orchestre Symphonique de Montréal
Partie II: Vancouver Opera et Vancouver Bach Choir avec le soutien de la Fromm Foundation de l'Université Harvard
Partie III: Canadian Opera Company Orchestra, 21C Festival et Koerner Hall, parrainé par Kris Vikmanis et Denny Creighton
Partie IV: Vancouver Opera et Vancouver Bach Choir
Partie V: The Ora Singers (UK)
Partie VI: Vancouver Opera et Vancouver Bach Choir
Partie VII: Vancouver Opera et Vancouver Bach Choir

Performances:

Premiered with the Vancouver Bach Choir and Orchestra in May of 2019

Première: Vancouver Bach Choir and Orchestra, 2019

Awards:

Part 1 was awarded the Azrieli Commissioning Prize

La première partie a reçu le prix de composition Azrieli

Press:

ABOUT THE COMPOSER

Brian Current writes music that is brimming with energy – sometimes with the propulsive rhythms of so-called minimalist music, sometimes with a more delicate sense of flux, but almost always with a sense of motion and playfulness about the treatment of time and texture. These features have won him numerous honours, including a Guggenheim Fellowship, the Barlow Prize for Orchestral Music, and Italy’s Premio Fedora for his new chamber opera Airline Icarus. His concert-length work for Orchestra, Chorus, and Soloists, The River of Light, is premiering with the Vancouver Bach Choir and Orchestra in May of 2019. 


His latest project, a vertical opera called Gould’s Wall (2000-2022) garnered international attention from the UK, to across the United States, to Taiwan and Malaysia.


He is also in demand as a guest conductor and regularly leads programs of contemporary music. He is the director of the New Music Ensemble at the Glenn Gould School of Music of the Royal Conservatory in Toronto, Canada. Since 2021, he has served as Artistic Director of New Music Concerts, one of Canada’s flagship legacy music organizations and has championed over 100 works by Canadian composers.

Brian Current a fait ses études musicales à l'Université McGill et à la University of California (Berkeley), où il a obtenu un doctorat en 2002. Sa musique, louangée et interprétée dans le monde entier, est aussi diffusée dans plus de 35 pays et lui a valu de nombreuses récompenses, notamment une bourse de la Guggenheim Fellowship, le Prix Barlow pour la musique orchestrale (États-Unis), le Prix Premio Fedora for Chamber Opera (Italie), le Concours de commandes de composition Azrieli ainsi qu'une œuvre sélectionnée (catégorie moins de 30 ans) par la Tribune internationale des compositeurs, à Paris.


Son plus récent projet, un opéra vertical nommé Gould’s Wall (2000-2022) a suscité une attention internationale, du Royaume-Uni aux États-Unis, en passant par Taïwan et la Malaisie.


Brian Current mène aussi une carrière de chef et dirige régulièrement des ensembles professionnels de haut niveau dans des programmes de musique contemporaine. Il est le chef de l'Ensemble Continuum (Toronto) et s'est produit avec de nombreux ensembles et orchestres, dont le Symphony Nova Scotia, l'Orchestre du Centre national des arts, le Thunder Bay Symphony et le Windsor Symphony. Brian Current fait partie du corps professoral de la Glenn Gould School du Conservatoire royal de musique de Toronto, où il dirige les diplômés du Contemporary Music Ensemble et enseigne l'interprétation de la musique contemporaine.

ABOUT THE LIBRETTIST 

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About the work

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